انجام امورفرهنگی  اجتماعی  و محیط زیست  وسلامت محیط

اسامی نامزدهای نخستین دوره انتخابات  تعین نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در ( شوراهای ملی..)


اسامی نامزدهای نخستین دوره انتخابات  تعین نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در ( شوراهای ملی توسعه وحمایت از تشکلها)

 

اسامی نامزدهای نخستین دوره انتخابات  تعین نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در ( شوراهای ملی توسعه وحمایت از تشکلها)

 

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۸ ساعت 17:13 توسط محمد شرافت  


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۸
زمان : 21:8
مقاله برگزیده  ولادت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم)


 

 

 

مقاله برگزیده

 

ولادت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم)


نبی مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در فجر روز جمعه ۱۷ ربیع الاول عام الفیل برابر با سال ۵۷۰ میلادی در شهر مکه به دنیا آمد؛ در حالی که تغییرات شگرفی در سراسر عالم پدیدار گشت.
 

مقدمه


به شهادت تاریخ پیـامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در یکی از تاریک‌ترین اعصار بشریت؛ عصری که آدمیان جز شرک و بت پرستی، ستم به زیردستان و بـردگان نـمی‌ شناختند و مورخین نام آن را «عصر جاهلی» گذارده‌اند، به دنیا آمدند. امام علی (علیه‌السّلام) درباره اوضاع اعراب در عصر جاهلیت چنین می‌فرماید: خداوند پيغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را به رسالت مبعوث ساخت، كه جهانيان را بيم دهد، و امین آيات وى باشد، در حالى كه شما ملّت عرب بدترين دین و آیین را داشتيد، و در بدترين سرزمين‌ها زندگى مى‌نموديد، در ميان سنگ‌هاى خشن و مارهايى كه فاقد شنوايى بودند (و به همين جهت از هيچ چيز نمى‌ترسيدند!) آب‌هاى آلوده را مى‌نوشيديد، و غذاهاى ناگوار را مى‌خورديد، خون يكديگر را مى‌ريختيد، و پيوند خويشاوندى را قطع مى‌نموديد، بت‌ها در ميان شما برپا بود (و پرستش بت شيوه و آيين شما) و گناهان سراسر وجود شما را فرا گرفته بود. آن حضرت در روز جمعه ۱۷ ربیع الاول «عام الفیل» یعنی سالی که قوم فیل برای تخریب خانه کعبه و اشغال مکه به حجاز آمدند، در شهر مکه بعد از طلوع فجر، در میان چنین قومی به دنیا آمدند و حامل رسالتی گردیدند که عصاره تمام ادیان الهی قبل از خود و خاتم تمامی انبیا و رسولان الهی گردیدند.
 

نسب پیامبر


نسب پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از جانب پدر بدین قرار است: عبدالله بن عبدالمطلب‌ بن‌ هاشم بن عبدمناف بن قصی بن کلاب بن مره بن کعب بـن لوئی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن‌ مضر‌ بن نزار بن معد بن عدنان و مادر ایشان «آمنه» دختر‌ «وهب‌ بـن عـبدمناف بن زهره بن‌ کلاب‌» بود که پس از واقعه حفر زمزم، و پس از آن که «عبدالمطلب» برای رهایی عبدالله از کشته شدن‌ صد‌ شتر‌ فدیه داد به عقد عبدالله درآمد.
 

← نسب پدری


نبی مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از نسل حضرت ابراهیم و آدم ابوالبشر (علیهماالسّلام) است. ابن بابویه به سند معتبر از جابر انصاری روایت کرده است که حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند: من شبیه‌ترین مردم به حضرت آدم (علیه‌السّلام) و حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) شبیه‌ترین مردم بود به من در خلقت و خلق.
اجداد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تا ابراهیم (علیه‌السّلام) حدود ۳۰ نفر و تا حضرت نوح (علیه‌السّلام) قریب ۴۰ نفر و تا حضرت آدم ابوالبشر (علیه‌السّلام) ۴۹ نفر می‌باشند؛ که از «عدنان»به بالا، هم در اسامی آنها و هم در عدد آنان اختلاف زیادی است.«عدنان» بیستمین جد آن بزرگوار است که مورخین بدون اختلاف، نسب آن حضرت را تا به وی این گونه ذکر کرده‌اند: محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن‌هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان....پیـامبر اسـلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در روایتی به اجدادشان اشاره کرده و می‌فرمایند: «اذا بلغ نسبی الی عدنان فامسکوا» یعنی هرگاه نسب من به عدنان رسید متوقف شوید و از ذکر اجداد جلوتر خودداری کنید.لذا اکثر مورخین هم، اجداد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) را از عدنان، جد بیستم رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) ضبط کرده‌اند.
ادامه

http://www.wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۸
زمان : 16:55
خبرنامه
| ادامه مطلب...

خبرنامه

 

خدا منادی وحدت و شیطان منادی تفرقه

Posted: 12 Nov 2019 12:05 PM PST

زبان فارسی مقام معظم رهبری: «هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف (شیعه و سنی) حرف بزند بلندگوی شیطان است چه خودش بداند و چه نداند».

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

منکرین امامت، کافر نیستند

Posted: 12 Nov 2019 11:34 AM PST

زبان فارسی شیعه، هرگز اهل سنت را بخاطر انکار امامت امامان شیعه، کافر نمی‌داند بلکه کفر را فقط شامل کسانی می‌داند که ضروریات دین را انکار نمایند و یا از دشمنان اهل بیت(علیهم‌السلام) باشند. 

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

     

تکفیر مذاهب اسلامی، عملی بر خلاف قرآن و سنت

Posted: 12 Nov 2019 10:52 AM PST

زبان فارسی تکفیر اهل مذاهب اسلامی، عملی خلاف قرآن و سنت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. 

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

ضرورت وحدت در کلام شیخ علی جمعه، عالم اهل سنت مصر

Posted: 12 Nov 2019 10:01 AM PST

زبان فارسی شیخ علی جمعه، با بیان آیات و روایات در تبیین وحدت می‌گوید: هر نوع تفرقه هرگز به مصلحت مسلمانان نخواهد بود؛ وحدت امری ضروری برای بقای امت و دفاع از خویش و آماده شدن برای مشارکت در...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

موفقیت مصر در تقریب مذاهب

Posted: 12 Nov 2019 09:56 AM PST

زبان فارسی شیخ علی جمعه، عالم تقریبی مصری، در تحلیل تجربه تقریب مذاهب اسلامی در مصر می‌نویسد: تجربه مصریان در تقریب مذاهب اسلامی به شکل خیره‌کننده‌ای در سطح نخبگان موفق بوده است.

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

شیخ علی جمعه، عالم تقریبی اهل مصر

Posted: 12 Nov 2019 09:47 AM PST

زبان فارسی شیخ علی جمعه، عالم شافعی مصری، فتواها و نظرات تقریبی داشته و از تنگ‌نظری‌های وهابیون انتقاد می‌کرد که به خاطر این نظرات مورد تهدید و سوء قصد و حتی ترور نافرجام قرار گرفت.

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

عدم پرداخت آب بهای مسجد

Posted: 12 Nov 2019 09:26 AM PST

زبان فارسی - امتناع از پرداخت آب‌بهای مسجد جايز نيست و در صورت علم، موجب بطلان وضو مى‌‌باشد.

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

شیعه: نسبت فحشاء به عایشه گناه است

Posted: 12 Nov 2019 09:08 AM PST

زبان فارسی برخی از منافقین به عایشه نسبت فحشاء دادند. خداوند در قرآن، این نسبت به عایشه را نادرست اعلام فرموده است. شیعه نیز معتقد است که هر کس به عایشه نسبت گناه منافی عفت دهد، نجس است.

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

به امید تغییر ازدواج نکنید

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی مرد یا زنی که به شرط یا به امید تغییر ازدواج می‌کنند، باید بدانند که این امید و این شرط می‌تواند بی پایه و واهی باشد و این گونه تغییرات اگر هم پیدا شود ممکن است زودگذر و یا موقتی باشد....
 

 
 
 
 

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

دخالت خانواده همسر

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی با دخالت های خانواده همسرم چه کنم؟ پاسخ: یکی از راه‌های کاهش میزان دخالت خانواده همسر تنظیم روابط به اندازه معقول است. برای این کار لازم نیست دفعات را کاهش دهید، بلکه زمان حضور در...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

سیاست همسرانه

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی اگر همسرتان با شما بد حرف زده، چرا باید همه حرف‌های ناخوشایندی که مادرش قبلا به شما زده بود را به رُخش بکشید و در آخر هم بگویید «تو هم بچه همان مادری!»، مگر در همه روزهایی که شریک...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

پرداخت مهرالمثل یا مهرالمسمی

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی سوال: کسی که باید طلاق اجباری بگیرد مانند کسی که طواف نساء انجام نداده یا مادرزنی که نوه خود را شیرداده است؛ آیا باید مهرالمسمی را پرداخت کند یا مهرالمثل؟

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

شیوه درخواست از همسر

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی خانمی! وقتی چیزی رو از شوهرت می‌خوای، نباید طوری عنوان کنی که انگار وظیفشه! مثلاً می‌خوای مامانتو ببینی چه جوری عنوان می‌کنی؟ - عزیزم میای بریم خونه مادرم؟ ازنظر شوهر؛ یعنی چرا...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

قطع و وصل آب در محاسبه شستن محل بول با آب قلیل

Posted: 12 Nov 2019 07:15 AM PST

زبان فارسی سوال: با توجه به اینکه گفته شده ریختن آب قلیل برای بول دو مرتبه بعد از بین رفتن نجاست لازم است آیا صرف نیت برای محاسبه بار اول و دوم کافی است یا باید در هر مرتبه آب قطع و وصل شود؟

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

اجاره رایگان خانه در قبال قرارداد قرض الحسنه به مستاجر

Posted: 12 Nov 2019 07:12 AM PST

زبان فارسی سوال: آیا مالک می‌تواند در قبال قراداد قرض الحسنه مثلا 50 میلیون، خانه اش را رایگان در اختیار دیگری قرار دهد؟

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

گاهی بهش بگو

Posted: 12 Nov 2019 07:10 AM PST

زبان فارسی گاهی به جای اینکه به شوهرتان بگویید دوستت دارم، بگویید بهت افتخار می‌کنم. این جمله به مردها حس اقتدار می‌دهد. در موقعیت‌های مختلف به همسرتان نشان دهید که به او افتخار می‌کنید و در...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

هنر قصه‌گویی

Posted: 12 Nov 2019 07:09 AM PST

زبان فارسی  قصّه‌گویی، هنر بسیار خوبی است. قصّه‌های خوب، سازنده‌ شخصیت کودک است. همان قصّه‌های قدیمی را که ما از مادر خودمان، از مادر بزرگ و یا از پیرزن دیگری در کودکی شنیده‌ایم، امروز که مرور...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

فرصت‌ها چون ابرها می‌گذرد

Posted: 12 Nov 2019 07:09 AM PST

زبان فارسی امام علی(علیه‌السلام): «فرصت‌ها چون ابرها می‌گذرد.» [نهج البلاغه، حکمت 21] روزی عمیقاً دلتنگ اون کسی میشی که تا وقتی بود، بودنش رو ندیدی. پس قدر همدیگر رو بدونیم و بی جهت همدیگر رو...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

عمرکشون

Posted: 12 Nov 2019 07:08 AM PST

زبان فارسی روز نُهُم رَبیع‌ُالاول روز آغاز امامت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است. بنابر نقلی در این روز، عمر بن سعد از قاتلین امام حسین(علیه‌السلام) توسط مختار کشته‌شد. گاه در این روز محافلی...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

خاک بازی کودکان

Posted: 12 Nov 2019 07:08 AM PST

زبان فارسی کودک برای بازی کردن نیاز به اسباب‌ بازی‌های گران قیمت ندارد و بازی با مواد طبیعی مانند شن، خاک و آب، بسیار ارزان و مفیدتر از وسایل بازی پرزرق و برق است.

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.

  
 
 
 
 
 
 
 

   


نویسنده : خادم
تاریخ : پنجشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۸
زمان : 14:33
مقاله برگزیده  مسجد قبا


مقاله برگزیده

 

مسجد قبا


مسجد قبا اولین مسجدی است که توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) بنا گردید، و در جنوب مدینه واقع شده است.
 

موقعیت جغرافیایی


بنا بر منابع متقدم، قریۀ قبا در دو کیلومتری جنوب یثرب (مدینه)، در سمت چپ راه مکه واقع، و بسیاری از بناهای آن سنگی بوده است. کسانی که قصد سفر از مکه به سوی مدینه را داشته‌اند، باید از این قریه عبور می‌کرده‌اند، اما امروزه به‌سبب احداث بزرگراه مکه ـ مدینه، با فاصله‌ای از آن می‌گذرند. نام این قریه برگرفته از نام چاهی است که در آن‌جا بوده و بنی‌عمرو بن عوف از انصار در آن قریه ساکن بودند. قریۀ قبا از مناطق خوش ‌آب‌ و‌ هوای پیرامون یثرب بوده و نخلستان‌های فراوان و چاه‌های آب شیرین داشته و پیامبر اکرم‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، قبل از ورود به مدینه، چند روزی در آن‌جا اقامت کرده است. مردم این قریه، نخستین سخنی را که پس از ورود حضرت، از ایشان شنیدند این بود: «آشکارا سلام کنید، از طعام خود به دیگران بخورانید، صلۀ رحم کنید و شب‌هنگام وقتی مردم در خوابند نماز بگزارید، پس به سلامت وارد بهشت شوید». پیش از آمدن رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، شماری از مهاجران که از مکه به مدینه آمدند، به طور موقت در قبا سکونت گزیدند. پس از آن که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به قبا آمدند، چند روزی در آن‌جا توقف کرده و آن‌گاه که خانواده آن حضرت، همراه علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) به ایشان پیوستند، راهیِ محل اصلی یثرب، یعنی جایی که امروزه مسجد النبی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) قرار دارد، شدند.
 

پیشینه


رسول خدا‌ هنگام هجرت از مکه به مدینه، در روز دوشنبه ۱۲ ربیع‌الاول وارد محلۀ قبا شد و به همراه ابوبکر و عامر بن فهیره به میان قبیلۀ بنی‌عمرو بن عوف رفت و مهمان کلثوم‌ بن هدم‌ بن امری‌القیس‌ بن الحارث ــ از شیوخ قبیلۀ اوس ــ شد. سپس منزل سعد بن خثیمه را، که در مجاورت آن قرار داشت، محل ملاقات و گفتگو با مردم قرار داد. براساس روایات شیعی، سبب توقف چند روزۀ پیامبر‌ در محلۀ قبا آن بود تا حضرت علی‌ (علیه‌السلام) به‌ همراه فواطم به ایشان بپیوندد. منابع تاریخی نیز از پیوستن علی‌ بن ابی‌طالب‌ به رسول خدا‌ در قبا و سکونت در خانۀ کلثوم‌ بن هدم خبر داده‌اند، با تأکید بر این‌که توقف چهار روزه برای ساخت مسجد قبا بوده است. روایت ‌شده که رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روز دوشنبه ۱۲ ربیع‌الاول تا جمعه شانزدهم آن ماه را در میان قبیلۀ عمرو بن عوف گذراند و جمعه آن‌جا را به مقصد مدینه ترک کرد. چون ظهر هنگام به قبیله بنی‌سالم‌ بن عوف رسید، با همراهان خود، در مسجد آنان نماز جمعه را اقامت کرد که آن را نخستین نماز جمعه و نخستین خطبۀ آن حضرت در شهر مدینه ثبت کرده‌اند. این مسجد، که در پانصدمتری مسجد قبا قرار داشت، به مسجد جمعه شهرت یافت.

ادامه

http://www.wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : چهارشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۸
زمان : 19:3
مقاله برگزیده  نجم‌الدین جعفر بن حسن محقق حلی‌


مقاله برگزیده

 

نجم‌الدین جعفر بن حسن محقق حلی‌


شیخ نجم‌الدین جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید هذلی حلی، معروف به «محقق حلی» و محقق اول، فقیه، اصولی و شاعر شیعه در قرن هفتم. وی یکی از بزرگ‌ترین و نامورترین فقیهان عصر خویش و دارای عظمت و اعتبار خاص در میان مجتهدان می‌باشد، به حدی که وقتی کلمه «محقق» را بدون قرینه و نشانه‌ای در میان فقها ذکر می‌کنند، شخصیت تحقیقی و علمی او مورد نظر است.
 

مقدمه


عالمان دین که شاگردان مکتب ائمه اطهار (علیهم‌السّلام) هستند با تاسّی به ائمه خود را قربانی اسلام و دین کردند. آری! اگر این ایثار و از خودگذشتگی‌های عالمان دین نبود امروز از اسلام خبری نبود. روحانیون بودند که روحیه سرخ جهاد و شهادت را در طول چهارده قرن گذشته، زنده نگه داشتند و فقه و تفسیر و حدیث و دیگر علوم اسلامی و در یک کلام، فرهنگ اسلام ناب محمدی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را به آیندگان رساندند.
فقیه بزرگ، محقق حلّی یکی از این پاسداران ارجمند فرهنگ تشیّع است که در قرن هفتم هجری بزرگ‌ترین پرچمدار اجتهاد و فقاهت شیعی بود و آثار ارزشمند این شریعت‌شناس نوآور پس از گذشت هفت قرن، تازه و در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد و سبک فقاهتی او هنوز هم مورد استفاده و محور تحقیق راهیان فقه پویای آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است.
 

← حوزه بغداد


قبل از شهر تاریخی «حلّه» بغداد مرکز علم و نشر اسلام و فقه شیعه به حساب می‌آمد. در آن زمان فقیهان نامدار شیعه همچون شیخ مفید (درگذشته به سال ۴۱۳ ق.) و شاگردانش سیدمرتضی علم‌الهدی (متوفای ۴۳۶ ق.) و سیدرضی گردآورنده اثر جاوید نهج البلاغه و نیز فقیه بزرگ شیخ طوسی (متوفای ۴۶۰ ق.) در شهر بغداد بودند.
بعد از مدتی شهر بغداد و اطراف آن را قحطی، سخت در فشار گذاشت و مردم درمانده آن رو به دیگر سامان‌ها کردند و‌ای بسا برخی برای همیشه دیار خود را ترک گفتند.
ادامه

http://www.wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : سه شنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۸
زمان : 20:5
مدرسه پاییزی سلامت معنوی برگزار می‌شود


مدرسه پاییزی سلامت معنوی برگزار می‌شود

گروه سلامت ــ مدرسه پاییزی سلامت معنوی از سوی دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار شود.

مدرسه پاییزی سلامت معنوی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ مدرسه پاییزی سلامت معنوی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.


تعاریف و مبانی سلامت معنوی، تجارب بین‌‎المللی سلامت معنوی، گام دوم انقلاب و موضوع سلامت معنوی، اخلاق پزشکی و سلامت معنوی، دانشجویان، جوانان، بانوان و سلامت معنوی محور‌های این همایش را تشکیل می‌دهند.


همچنین قرار است در این همایش یک سند راهبردی با موضوع سلامت معنوی تدوین و کارآیی این سند از جنبه سلامت در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز به بحث گذاشته شود.


مدرسه پاییزی سلامت معنوی روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه در مجتمع آموزشی فرهنگی دشت بهشت کرج برگزار شود.


یادآور می‌شود، این همایش دارای امتیاز بازآموزی برای اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

انتهای پیام


نویسنده : خادم
تاریخ : سه شنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۸
زمان : 7:2
تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم/سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت/مهندس محمد شرافت


 

معرفی سازمان مردم نهاد منطقه 22 تهران تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم کد خبر: ۳۷۷۰۴۲۳ تعداد نظرات: ۴۴ نظر تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ فعالیت قرآنی » خبرنگاران افتخاری https://iqna.ir/fa/news/3770423/ تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم

 

سازمان مردم نهاد منطقه 22 تهران

معرفی سازمان مردم نهاد منطقه 22 تهران

تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم

کد خبر: ۳۷۷۰۴۲۳

تعداد نظرات: ۴۴ نظر

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

فعالیت قرآنی » خبرنگاران افتخاری

https://iqna.ir/fa/news/3770423/

تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ به‌ تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تبیین سلامت معنوی نیست؛ دلیل آن هم احتمالاً سردمداری بهداشت جهانی از سوی کسانی است که توان برنامه‌ریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی است که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را جهانی کنند.

تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم

محمد شرافت، کارشناس بهداشت و فعال مدنی در حوزه سلامت معنوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ تصریح کرد: نقطه ضعف بزرگ مدیریت سلامت در جهان امروز این است که تنها جامعه پزشکی را مسئول سلامت مردم در نظر می‌گیرد و از خیل عظیم عوامل مؤثر بر سلامت چشم‌پوشی کرده است.
محمد شرافت با پرداختن به ورود معنویت به سلامت، اظهار کرد: بعد معنوی چه در جایگاه‌های فردی و چه در ابعاد جمعی جای خود را در مستندات علمی سلامت پیدا کرده و این در حالی است که این امر هنوز عملی نشده است.
او افزود: به‌ تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» نیز سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تعریف و تبیین سلامت معنوی نیست. دلیل آن هم احتمالاً سردمداری سلامت بهداشت جهانی از سوی کسانی است که ابعاد معنوی و اثرات آن را بر سلامتی خوب نشناخته و توان برنامه‌ریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی قرار می‌گیرد که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را در جامعه به‌ خوبی روشن و آن را جهانی کنند.
این فعال مدنی در ادامه گفت: سلامت معنوی بعد فراموش‌شده بهداشت جهانی است؛ قطعاً همه ما شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین(ع) بوده‌ایم، اما قادر به ارائه مستند علمی درباره تأثیر این امر بر بیمار نیستیم و یا در کل از میزان و اهمیت تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت بی‌اطلاعیم؛ این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است؛ به‌ طوری‌ که نیازمند اقدامی کارشناسانه و عملی با مشارکت جمعی حوزه‌های علمیه در سراسر جهان، جامعه پزشکی و تمام افراد مطلع و آگاه در این زمینه هستیم.
محمد شرافت با بیان اینکه معنویت در تسکین و درمان آلام و دردهای روحی و جسمی انسان مؤثر است، گفت: شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین‌ (سلام ا... علیهم الاجمعین) بوده‌ایم و بسیار شنیده‌ایم که بیماران آگاهانه و با اعتقاد همه چیز را به حضرت حق واگذار و از او طلب شفا می‌کنند. اما اگر از ما بپرسند چه جایگاهی برای شفای بیماران در ابعاد معنوی قایل هستیم، تقریباً باید اذعان کنیم که مستند علمی برای آن‌ها تهیه نکرده‌ایم و اصولاً نمی‌دانیم و یا نمی‌توانیم از میزان تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت مطلع شویم و آن را به‌ کار گیریم.

او توضیح داد: این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است. به همین جهت دنیای پیشرفته پیش‌قراول بهره‌گیری از این ابعاد شفابخش شده‌ و شاهد مقالات متعددی از جهان غرب و یا کشورهای پیشرفته آسیایی به‌ ویژه ژاپن و هندوستان در این زمینه هستیم.

شرافت با تأکید بر ضرورت اقدامی علمی، کارشناسی و عملی برای جلب توجه جامعه جهانی به مقوله سلامت معنوی گفت: این اقدام به کار جمعی با مشارکت، همیاری و هم‌افزایی کارشناسان علوم پزشکی، علوم انسانی، مدرسین حوزوی و همکاری حوزه‌های علمیه ایران با جهان اسلام و نیز مشارکت صداوسیما، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌های علوم انسانی، مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی و همراهی سازمان جهانی بهداشت WHO نیاز دارد.

فاطمه حاجی‌حیدری

http://salamatmanavet.blogfa.com/

سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت

http://ngo22tehran.blogfa.com/post/1591

سازمان مردم نهاد منطقه 22 تهران

 

https://www.ngo22.ir/

دوستاران آوای طبیعت استان تهران


نویسنده : خادم
تاریخ : سه شنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۸
زمان : 6:58
یازدهمین همایش سلامت در سیره علوی برگزار می‌شود


یازدهمین همایش سلامت در سیره علوی برگزار می‌شود

گروه سلامت ــ یازدهمین همایش سیره علوی با رویکرد سلامت طی اسفندماه سال جاری، برگزار می‌شود.

یازدهمین همایش سلامت در سیره علوی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ یازدهمین همایش ملی سیره علوی با رویکرد سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی لرستان با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار می‌شود.

سلامت جسمی در سیره علوی، سلامت روح و روان در سیره علوی، سلامت اعتقادی، اخلاقی و تربیتی در سیره علوی و سلامت اقتصادی و اجتماعی در سیره علوی محور‌های اصلی این همایش را تشکیل می‌دهند.

یازدهمین همایش سلامت در سیره علوی قرار است، ۱۴ اسفندماه سال جاری، برگزار شود. افراد علاقه‌مند به حضور در این همایش می‌توانند آثار خود تا یکم بهمن‌ماه سال جاری، از طریق سایت همایش به نشانی www.sirehalavi.iums.ac.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

http://salamatmanavet.blogfa.com/

سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت

https://www.google.com/search?q

تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم -

کانون خبرنگاران نبأ ــ به‌ تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تبیین سلامت معنوی نیست؛ دلیل آن هم احتمالاً سردمداری بهداشت جهانی از سوی کسانی است که توان برنامه‌ریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی است که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را جهانی کنند

 


نویسنده : خادم
تاریخ : یکشنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 3:49
مقاله برگزیده   آقا بزرگ تهرانی
| ادامه مطلب...

مقاله برگزیده

 

آقا بزرگ تهرانی


آقابُزُرْگِ تِهْرانی، محمدمحسن بن علی بن محمدرضا‌ بن‌ ‌محسن بن علی‌اکبر (۱۱ ربیع‌الاول ۱۲۹۳-۱۳ ذی‌الحجه ۱۳۸۹ق/۷ آوریل ۱۸۷۶-۲۰ فوریه ۱۹۷۰م)، فقیه و کتاب‌شناس شیعی امامی می‌باشد.
 

ولادت


سال ۱۲۹۳ قمری، ماه ربیع الاول و شب پنج شنبه بود. درست یازده روز از ماه میلاد و ربیع الموعود می‌گذشت و تنها یک هفته به سال گشت میلاد بزرگترین مولود آفرینش حضرت محمد مصطفی ـ صلّی الله علیه و آله ـ مانده بود که از لطف خدا، حاج ملا علی تهرانی، صاحب پسری سالم و کامل شد.
 

والدین


حاج ملا علی از پیش بر آن بود که نام جدش حاج محسن را بر فرزند نهد تا یاد او بماند ولی تقارن این تولد با ماه میلاد پیامبر چنان خرسندش ساخت که اسم فرزند دلبندش را محمد محسن نامید.
مادر محمد محسن زنی باورمند و نیکوکردار بود که از سادات علوی محسوب می‌گشت. و با نام بیگم خوانده می‌شد و دختر حاج سید عطار تهرانی بود.
پس از دهها سال زمانی که هر کس برای گرفتن شناسنامه نام خانوادگی خاصی بر می‌گزید او شهرت «منزوی» را برگزید و به این ترتیب مولود ماه میلاد در شناسنامه «محمد محسن منزوی» خوانده شد اما هیچ وقت به این اسم و رسم نامیده نگشت و مشهور نشد.
اما از آن جا که در میان تهرانی‌ها از دیر باز عادت چنین بود که پسری را به نام جد بزرگ خانواده و به اسم «آقا بزرگ» صدا کنند، محمد محسن آقا بزرگ خوانده شد. با این تفاوت که آقا بزرگ خاندان محسنی براستی «آقایی بزرگ» شد و با همین نام شهره آفاق گشت.
 

جد


جدِّ بزرگش، حاج‌محسن، بازرگان بود و به یاری منوچهرخان معتمدالدوله گرجی، نخستین چاپخانه ایران را بنیاد نهاده بود.
ادامه

http://wikifeqh.ir/

 

 

http://salamatmanavet.blogfa.com/


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه هجدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 19:26
خبرنامه


, remote images are blocked in this message. Display images

خبرنامه

 

تناقضی آشکار

Posted: 06 Nov 2019 09:30 PM PST

زبان فارسی -معنای حکومت پادشاهی موروثی عبارت است از این‌که بدون هیچ استدلال و منطق عقلانی، یک تبار و قبیله‌ی خاص بر آحاد افراد جامعه، حکومت کنند! با این توصیف، چگونه ممکن است هم ادعای «احترام به...

لطفا جهت مطالعه كامل متن ارسالي به سايت گروه اینترنتی رهروان ولایت مراجعه نمائيد.


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه هجدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 9:8
خبر نامه
نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه هجدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 9:6
نواب اربعه


نواب اربعه

نُوّاب اَربَعه، به چهار نماینده یا نایب خاص امام مهدی (عج) در دوران غیبت صغری گفته می‌شود که رابط میان شیعیان و امام بودند: عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری. نواب اربعه از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان و با معرفی نایب پیش از خود معرفی می‌شدند. این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیام‌ها و خواسته‏‌های شیعیان را به امام و پاسخ‌های امام را به آنان می‌رساندند. از دیگر وظایف نایبان خاص، این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند.

http://fa.wikishia.net/view/%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%D9%87

نواب اربعه - ويکی شيعه

http://wikifeqh.ir/%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%D9%87

نواب اربعه - ویکی فقه

مقاله برگزیده

 

امامت امام مهدی

http://javananemasjed.blogfa.com/post/519

درباره حسین بن روح

[ویرایش]



سال ولادت وی معلوم نیست. آشنایی وی با گویشِ فارسی اهالی آبه (نزدیک ساوه) و مناسبات نزدیکش با مردم آنجا، 

http://wikifeqh.ir/%D8%AD


نویسنده : خادم
تاریخ : پنجشنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 4:41
مقاله برگزیده  امامت امام مهدی


مقاله برگزیده

 

امامت امام مهدی


امام مهدی (علیه‌السلام)، دوازدهمین امام شیعیان است.
 

زمان ولادت امام مهدی


امام مهدی (علیه‌السلام)، دوازدهمین امام شیعیان، فرزند امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، در صبح گاه جمعه، پانزدهم شعبان سال ۲۵۵هجری قمری، در شهر سامرا، چشم به جهان گشود.
 

تدابیر امام حسن عسگری در مورد حفظ جان امام مهدی


به دلیل احادیث رسیده از پیامبر درباره این‌که از صلب امام حسن عسکری (علیه‌السلام) فرزندی به دنیا خواهد آمد که برپا دارنده عدل و قسط و نابود کننده بساط ظلم و جور ستمکاران خواهند بود، دستگاه خلافت عباسی بر آن شدند تا با هدف جلوگیری از چنین رخدادی، امام عسکری (علیه‌السلام) و بیت ایشان را مدت‌ها تحت مراقبت شدید قرار دهد، تا در صورت آگاهی از تولد چنین فرزندی، او را بکشد، اما اراده حکیمانه الهی چنین بود که امام مهدی (علیه‌السلام) همانند حضرت موسی (علیه‌السلام) به طور معجزه آسا، دوران حملش نامحسوس و قضیه ولادتش از آگاهی و دید دشمنان، پنهان بماند.
در چنین شرایطی امام عسکری (علیه‌السلام) با تدبیر خاصی، تلاش مخالفان را بی نتیجه گذاشت و ضمن حفظ جان فرزندش، وی را به تعدادی از خواص شیعیان و یاران خود نشان داد و معرفی کرد تا شیعیان در مورد امام دوازدهم، دچار تردید و انحراف نشوند.
 

← معرفی امام مهدی به شیعیان خاص


احمد بن اسحاق قمی ، ابوهاشم بن جعفر ، معاویة بن حکم ، محمد بن ایوب بن نوح ، محمد بن عثمان عمری و... از جمله کسانی‌اند که در زمان حیات امام عسکری (علیه‌السلام)، موفق به دیدار و گفت و گو با فرزندش مهدی شده اند.
آنان گزارش کرده‌اند که: ما چهل تن از شیعیان، حضور امام حسن عسکری (علیه‌السلام) رسیدیم تا در مورد امام بعد از وی، از حضرت سؤال کنیم. حضرت فرزندش مهدی (علیه‌السلام) را به ما نشان داد و فرمود: این، امام شما بعد از من و خلیفه من بر شماست، از او اطاعت کنید و از گرد او پراکنده نشوید که هلاک می‌گردید و دین تان را تباه می‌کنید، آگاه باشید از این به بعد او را نخواهید دید.
همچنین، حکیمه عمه امام عسکری (علیه‌السلام) شاهد و لادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) بوده و جریان ولادت حضرت را بازگو نموده است
 

دلایل ولادت امام مهدی


موضوع ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) نه تنها در میان شیعیان یک امر مسلم و قطعی است، بلکه بیش از یکصد و سی نفر از علمای تاریخ ، فقه ، حدیث ، انساب و برخی از علمای اهل سنت در کتاب های خود نیز به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السلام) در سال ۲۵۵ اذعان و یا تصریح کرده اند.
و بیش از ۶۵نفر از آنان در خصوص زندگی حضرت مهدی (علیه‌السلام)، کتاب های مستقلی نگاشته اند.
 

نام حضرت مهدی


نام حضرت مهدی (علیه‌السلام)، همنام جدش رسول اللّه
در برخی روایات از تصریح به نام حضرت منع شده است به همین جهت علمای شیعه غالباً از تصریح به نام مبارک ایشان خودداری میورزند. القاب معروف حضرت عبارت‌اند از: مهدی، قائم، منتظر، حجت، خلف صالح، ابوالقاسم، صاحب الأمر و بقیة اللّه.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : پنجشنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 4:22
مقاله برگزیده   شهید ثانی


مقاله برگزیده

 

شهید ثانی


شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی (۹۱۱-۹۶۶ق)، معروف به شهید ثانی، از علما و فقهای بزرگ شیعه می‌باشد. این عالم سترگ شیعه، در دهکده «جبع»، از توابع جبل عامل، در سیزده شوال، پا به عرصه هستی نهاد. وی در نه سالگی قرآن مجید را ختم کرد. سپس قسمتی از ادبیات عرب و فقه را نزد پدر دانشمندش، نورالدین علی، آموخت. در سال ۹۲۵ ق، در چهارده سالگی، به قریه «میسِ» جبل عامل رفت. هشت سال نزد شیخ عبدالعالی میسی کتابهای شرایع محقق حلی، ارشاد علامه حلی و قواعد شهید اول را خواند. در اواخر سال ۹۳۳ به دهکده «کرک نوح» رفت و از محضر سید بدرالدین حسن بن جعفر اعرجی (مؤلف کتاب محجه البیضاء) کتاب قواعد ابن میثم بحرانی و تهذیب را خواند. در سال ۹۳۷ ق به دمشق رفت و از محضر فیلسوف شمس الدین محمد بن مکی استفاده نمود.
 

سفرهای علمی


او بـه منظور ادامه تحصیلات علمی، مسافرتهای متعددی به نقاط مختلف جهان اسلام آغاز نمود، یـعـنی آنگاه كه چندی در میس اقامت گزید، به كرك نوح رفت و نحو و اصول فقه را نزد سید جعفر کرکی، نویسنده كتاب المحجه البیضا فراگرفت، و در سال ۹۳۴ ه ق مجددا به جـبع بازگشت و تا سال ۹۳۷ ه ق در آنجاسرگرم مطالعه و تحقیق و مذاكرات علمی شد در هـمـین سال به دمشق مسافرت كردو قریب یك سال و اندی در آنجا به تحصیلات خود ادامه داد و نزد شیخ محمد بن مکی حکیم و فیلسوف بزرگوار، پاره ای از كتب طب و حكمت و هیات را قـرائت نـمـود و در مـحـضـر درس شیخ احمد جابر شركت جست و كتاب شاطبیه را كه در علم قرائت و تجوید است، بر او خواند.
او بـه سـال ۹۳۸ هـ ق دوبـاره به جبع بازگشت، ولی نتوانست توقف خود را كه موجب توقف علمی او می شد، چندان ادامه دهد، لذا مجددا آهنگ دمشق نمود تا ازآنجا به مصر برود البته مدتی كوتاه در دمشق درنـگ كـرد و كـتـاب صحیح مسلم و صحیح بخاری را در مدرسه سـلـیـمـیه نزد شمس الدین طولون قرائت كرد وسپس در نیمه ربیع الاول ۹۴۲ ه ق به صـوب مصر حركت نمود مدت مسافرت او از دمشق به مصر، حدود یك ماه به طول انجامید و در میان راه كرامات و خوارق عاداتی از وی مشاهده شد كه شاگردش ابن العودی آنها را بازگو كرده است در مصر نزدشانزده استاد برجسته و دانشمند به اندوختن ذخایر علمی در علوم عربی، اصول فقه،هندسه، معانی، بیان، عروض، منطق، تفسیر و سایر علوم دیگر سرگرم شد.
پـس از آن بـه صوب روم شرقی عزم سفر كرد و در هفدهم ربیع الاول ۹۴۹ ه ق از طریق دمشق و حلب وارد قسطنطنیه گردید این دانشمند بلند همت و سخت كوش به گوشه ای پناهنده گشت و در طی مـدت هیجده روز دست اندر كار نگارش رساله ای شد كه راجع به ده علم بود ده مبحث جالب آن را در آن رساله تحریر كرد و آن را نزد قاضی عسکر محمد بن محمد بن قاضی زاده رومی كـه خـود از دانشمندان برجسته آن دیار به شمار می رفت، فرستاد پس از ملاقات او با شهید ثانی، مـیـان آن دو در در مسائل مختلف مباحثات و مذاكرات علمی صورت گرفت و نوشته های شهید ثـانـی و نـیزمذاكرات علمی او، قاضی رومی را بر آن داشت كه صورت برنامه ای كه حاوی وظائف مـدارسی بود در اختیار او قرار داده و به او پیشنهاد كرد كه در انتخاب مدرسه دلخواه خود مختار اسـت و مـی تـواند افاضات علمی و تدریسی خود را در هرمدرسه ای كه مطابق سلیقه اوست اجرا نـمـایـد، و در ضـمـن با اصرار از او درخواست می كرد كه در شام یا حلب به انجام وظیفه تدریس بپردازد شهید ثانی پس از استخاره،اقامت در مدرسه نوریه واقع در بعلبك را انتخاب كرد و از سوی قاضی مزبور، اداره امور این مدرسه به وی، واگذار شد.
مدت توقف شهید ثانی در قسطنطنیه چهار ماه به طول انجامید و طبق معمول كه لحظه ای را به هـدر نـمـی داد، در طـول ایـن مـدت كـوتـاه با سید عبدالرحیم عباسی،نویسنده كتاب معاهد الـتـنصیص آشنایی پیدا كرد و با او مجالست و آمد و شد آغازنمود و از محضرش از لحاظ علمی استفاضه می كرد.
در یـازدهم رجب از طریق عراق به جبع بازگشت و در مسیر بازگشت خود به زیارت مراقد ائمه اطهار (ع) تـشـرف حاصل نمود و این مراجعت با نیمه صفر ۹۵۳ ه ق همزمان بود او سرانجام در بعلبک اقامت گزید.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 8:58
سلامت معنوی بعد فراموش شده سلامت


 

سلامت معنوی بعد فراموش شده

روایت جالب دکتر دینانی درباره پرسشی از پروفسور هانری کربن ؛فیلسوف

روایت جالب دکتر دینانی درباره پرسشی از پروفسور هانری کربن ؛فیلسوف

مرحوم علامه سيدمحمد حسين طباطبايي درباره هانري كربن فيلسوف و مفسر حكمت شيعه گفت: او در مناجات هاي خود صحيفه مهدويه را مي خواند.

امروز پانزدهم مهرماه مصادف با هفتم اكتبر سالروز وفات هانري كربن است، دانشمندي كه در غرب به دنبال حقيقت دين و ايمان بود و طي سفري به ايران و ملاقات با بزرگاني چون علامه طباطبايي، طعم ايمان را چشيد و زانوي ادب در مقابل

فيلسوفان و انديشمندان اين مرز و بوم بر زمين زد.

https://www.aparat.com/v/PS5Xp


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه یازدهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 10:27


شرکت در نماز جماعت و جمعه اهل سنت و حکم غیبت از ایشان

 

 

نویسنده: hamsohbati

11:42 - 1398/08/09

- مشارکت در نماز جمعه و جماعت اهل سنت از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد و از غيبت بايد پرهيز شود.

اقتدا، اهل سنت، نماز

مطالب مرتبط: 

تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول

خمس زمین خریداری شده برای ساخت خانه

پس دادن مال دزدی یا پول آن به صورت ناشناس

قرض گرفتن و پس ندادن به جای طلب قبلی

راه های معامله با کودک نابالغ

پرسش: محل کار من در یکی مناطق کردنشین است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حکمی دارد و آیا غیبت آنها جایز است؟

پاسخ: مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد و از غيبت بايد پرهيز شود. [1]

حدیث: امام صادق (علیه السلام):
هركس با اهل سنت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند كسى است كه پشت سر رسول اللّه (ص) در صف اوّل نماز گزارده است. [2]

نکته: شرکت نکردن شیعیان در نمازهاى جماعت و یا خارج شدن آنان در هنگام نماز از مساجد موجب وهن تشیع بوده و و این امر به هیچ وجه جایز نمى باشد. در شرایط فعلى که دشمنان بدنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان هستند شرکت نکردن در نمازهاى جماعت بهانه لازم را در اختیار بدخواهان و دشمنان اسلام خواهد داد که به مصلحت مسلمانان و شیعیان نخواهد بود.


نویسنده : خادم
تاریخ : جمعه دهم آبان ۱۳۹۸
زمان : 15:23
مقاله برگزیده  ماه ربیع الاول


مقاله برگزیده

 

ماه ربیع الاول


ماه ربیع الاول
سومین ماه از ماههای قمری، ماه ربیع الاول است و از آن به مناسبت در باب طهارت و صوم سخن گفته‌اند.
 

روز هفدهم ربیع الاول


روزه گرفتن در روز ولادت پیامبر گرامى اسلام صلّى اللَّه علیه وآله که بنابر مشهور هفدهم ربیع الأوّل مى‌باشد، مستحب است؛ چنان که صدقه دادن و زیارت مشاهد مشرفه در این روز مستحب مى‌باشد.
 

روز نهم ربیع الاول


بنابر تصریح برخى، غسل کردن در روز نهم ربیع الأوّل مستحب است.
ادامه

نویسنده : خادم
تاریخ : چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۸
زمان : 8:32
مقاله برگزیده  امام رضا علیه‌السلام


 

مقاله برگزیده

 

امام رضا علیه‌السلام


امام رضا (علیه السلام) در شمار کسانی است که خداوند در آیه تطهیر فرموده است آنان را از هر عیب و نقصی پیراسته‌ام.
از این رو، او نیز همانند دیگر امامان (علیه السلام) سرشتی قدسی و منزّه داشت و از رذیلت‌های اخلاقی دور بود.
 

اخلاقیات امام رضا


مشهور است که برجستگی‌های اخلاقی آن امام همام (علیه السلام) عبارت بوده‌اند از:
 

← زهد و بندگی


حضرت علی بن موسی (علیه السلام) در بی‌رغبتی به دنیا و بندگی خدا، جهد فراوان داشت. در پیش چشم مردم، آراسته بود و در خلوت، ساده زیست و زاهد. زبان مبارکش همواره به تلاوت قرآن بود و روزه بسیار می‌گرفت و عبادتی فراوان داشت.
 

← فروتنی


در برابر مردم بسیار فروتن بود. هیچ‌گاه با کسی تندی نکرد و کلام کسی را نبُرید و پایش را هنگام نشستن پیش کسی دراز نکرد یا به دیوار تکیه نداد.

← علم


دانش امام رضا (علیه السلام) را نمی‌توان با کسی از مردمان زمانه‌اش به قیاس نهاد. فضل و برتری علمی‌اش همواره در مناظراتی که با علما و بزرگان دیگر ادیان و فِرَق برگزار می‌شد، آشکار بود و هیچ کس نتوانست‌ نکته‌ای بدو آموزد یا خرده‌ای علمی از او گیرد.
 

← سخاوت


امام رضا (علیه السلام) همچون پدران پاک خویش در این صفت شهره دوست و دشمن بود. یک بار در روز عرفه همه دارایی خویش را بخشید.
اصحاب با شگفتی تمام پرسیدند، آیا چنین بخششی روا است؟ فرمود: «نه تنها روا است که غنیمت است؛ غنیمتی برای کسب اجر و ثواب و کرامت
 

← فصاحت و بلاغت


چون امام رضا (علیه السلام) در تشریح و بیان موضوعی لب به سخن می‌گشود، هر شنونده‌ای را به سکوت وا می‌داشت و بر هر کسی اثر می‌نهاد. او نیز همچون پدران پاکش بسیار فصیح و بلیغ بود.
 

امامت امام رضا


مقام امامت تنها با نصب الهی ثابت می‌شود و دست بندگان از تعیین کسی به عنوان امام کوتاه است. امام رضا (علیه السلام) به نصب الهی به امامت رسیده است و بر این حقیقت احادیثی که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و دیگر بزرگان معصوم رسیده‌اند، گواهی می‌دهند.
 

← مستندات امامت امام رضا


از این احادیث است حدیث مشهور جابر که بنابر آن، پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرموده است، هشتمین خلیفه من و امام مسلمانان، علی بن موسی است.
همچنین روایاتی فراوان از امام هفتم (علیه السلام) نقل کرده‌اند که امام پس از ایشان، فرزند گرامی‌اش، علی (علیه السلام) است.
افزون بر این، فضیلت‌ها و منقبت‌های بی‌همتای آن امام همام (علیه السلام) بر امامت او گواهی می‌دهند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه ششم آبان ۱۳۹۸
زمان : 19:52
مقاله برگزیده  مسمومیت پیامبر اسلام


مقاله برگزیده

 

مسمومیت پیامبر اسلام


دهه آخر صفر
دانشمندان مسلمان درباره این‌که پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) چگونه از دنیا رفت، دیدگاه‌های گوناگونی دارند؛ بسیاری از علمای شیعه و علمای سنی معتقدند که آن حضرت را مسموم کردند و همین سم در بدن آن حضرت اثر کرده و او را به شهادت رسانده است، که در ادامه دیدگاه علما را بیان می‌کنیم.
 

دیدگاه حاکم نیشابوری


حاکم نیشابوری عالم معروف اهل‌سنت در کتاب معتبر المستدرک علی الصحیحین می‌نویسد:
ثنا داود بن یزید الاودی قال سمعت الشعبی یقول والله لقد سم رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) وسم ابو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علی بن ابی طالب صبرا وسم الحسن بن علی وقتل الحسین بن علی صبرا رضی الله عنهم فما نرجو بعدهم.
داود بن یزید گوید که از شعبی شنیدم که می‌گفت: به‌خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سمّ کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.
و باز در روایت دیگر نقل می‌کند:
ثنا السری بن اسماعیل عن الشعبی انه قال ماذا یتوقع من هذه الدنیا الدنیة وقد سم رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) وسم ابو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب حتف انفه وکذلک قتل عثمان وعلی وسم الحسن وقتل الحسین حتف انفه.
سری بن اسماعیل از شعبی نقل کرده است که او گفت: از این دنیای پست چه توقعی دارید؛ در حالی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و ابوبکر مسموم شدند، عمر بن الخطاب، عثمان، و علی (علیه‌السّلام) کشته شدند، حسن (علیه‌السّلام) مسموم شد و حسین (علیه‌السّلام) ناگهانی کشته شد.

 

دیدگاه بزرگان اهل‌سنت


همچنین بسیاری از بزرگان اهل‌سنت همین‌مطلب را از عبدالله بن مسعود نقل کرده‌اند:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی ابی ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا سُفْیَانُ عَنِ الاَعْمَشِ عن عبداللَّهِ بن مُرَّةَ عن ابی الاَحْوَصِ عن عبد اللَّهِ قال لاَنْ اَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) قُتِلَ قَتْلاً اَحَبُّ الی من اَنْ اَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم یُقْتَلْ وَذَلِکَ بِاَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِیًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِیداً.
از عبدالله بن مسعود روایت شده است که می‌گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوب‌تر است از این‌که یک‌بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.
هیثمی بعد از نقل این روایت می‌گوید: رواه احمد ورجاله رجال الصحیح.
احمد آن را نقل کرده و راویان آن، راویان صحیح بخاری هستند.
حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت می‌گوید: هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین ولم یخرجاه.
این حدیث طبق شرائطی که بخاری و مسلم برای صحت روایت قائل هستند، صحیح است؛ ولی آن دو نقل نکرده‌اند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه چهارم آبان ۱۳۹۸
زمان : 16:36
مقاله برگزیده   آیین دادرسی عصر عباسیان


مقاله برگزیده

 

آیین دادرسی عصر عباسیان


دستگاه قضایی در عصر عباسیان به نسبت سایر اعصار پیشین تحول زیادی به خود دیده است.
 

دستگاه قضایی عصر عباسيان


منابع تحقيق در باب آيين دادرسى در عصر عبّاسيان بسيار فراوان است. علاوه بر مجموعه‌هاى حديث، کتب فقهی و منابع تاريخى و ادبى و جز آن، بيش از ۴۰ كتاب فقط به نام ادب القاضی يا ادب القضاء در دست داريم كه بر مبناى مذاهب چهارگانۀ اهل سنت(حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی) تدوين يافته است.
اهميت اين گروه از منابع به ويژه در اين است كه نزديك به سه چهارم آنها در دورۀ عبّاسيان (ميان سالهاى ۱۳۲- ۶۵۶ ق/ ۷۵۰- ۱۲۵۸ م) تأليف شده است.
وسعت قلمرو حکومت، تنوع و تعداد اقوام و ملل زیر سلطه، شکوفایی فرهنگ و تمدن ، اوج گیری فعالیتهای علمی، اقتصادی و اجتماعی، ظهور فرق و مذاهب فقهی، کلامی و فلسفی و عوامل سیاسی و مذهبی دیگر موجب گسترش سازمانهای سیاسی- اداری، نظامی و از آن میان قضایی در عصر عباسیان شد.

 

← احکام قضات بر مبنای مذهب فقهی متخاصمان


آشکارترین پدیده یا دگرگونی قضایی این دوره نسبت به دوره‌های پیشین اختلاف احکام قضات بر مبنای مذهب فقهی متخاصمان بود. قضات در عراق بر پایۀ مذهب ابو حنیفه، در شام و مغرب بر طبق مذهب مالک، در مصر بر اساس مذهب شافعی دادرسی می‌کردند؛ و هرگاه متداعیان مذهبی جز مذهب رایج در شهر داشتند، قاضی شهر قاضی دیگری را که بر مذهب متخاصمان بود، به نیابت از سوی خود مامور می‌ساخت تا در آن مورد دادرسی کند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : جمعه سوم آبان ۱۳۹۸
زمان : 11:50


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.