انجام امورفرهنگی  اجتماعی  و محیط زیست  وسلامت محیط

مقاله برگزیده آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت فومنی


 

مقاله برگزیده

آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت فومنی


حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت (رحمه الله) در اواخر سال ۱۳۳۴ ه ق در خانواده‌ای دیندار و تقوا پیشه، در شهر مذهبی فومن واقع در استان گیلان، چشم به جهان گشود. هنوز ۱۶ ماه از عمرش نگذشته بود که مادرش را از دست داد و از اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید.
 

خاطره نامگذاریی


درباره نام آیت‌الله بهجت خاطره‌ای شیرین از یکی از نزدیکان آقا نقل شده است که ذکر آن در اینجا جالب می‌نماید، و آن اینکه: پدر آیت‌الله بهجت در سن ۱۷- ۱۶ سالگی بر اثر بیماری وبا در بستر بیماری می‌افتد و حالش بد می‌شود به گونه‌ای که امید زنده ماندن او از بین می‌رود، وی می‌گفت: در آن حال ناگهان صدایی شنیدم که گفت: «با ایشان کاری نداشته باشید، زیرا ایشان پدر محمد تقی است.» تا اینکه با آن حالت خوابش می‌برد و مادرش که در بالین او نشسته بود گمان می‌کند وی از دنیا رفته، اما بعد از مدتی پدر آقای بهجت از خواب بیدار می‌شود و حالش رو به بهبودی می‌رود و بالاخره کاملا شفا می‌یابد. چند سال پس از این ماجرا تصمیم به ازدواج می‌گیرد و سخنی را که در حال بیماری به او گفته شده بود کاملا از یاد می‌برد. بعد از ازدواج نام اولین فرزند خود را به نام پدرش مهدی می‌گذارد، فرزند دومی دختر بوده، وقتی فرزند سومین را خدا به او می‌دهد، اسمش را «محمد حسین» می‌گذارد، و هنگامی که خداوند چهارمین فرزند را به او عنایت می‌کند به یاد آن سخن که در دوران بیماری‌اش شنیده بود می‌افتد، و وی را «محمد تقی» نام می‌نهد، ولی وی در کودکی در حوض آب می‌افتد و از دنیا می‌رود، تا اینکه سرانجام پنجمین فرزند را دوباره «محمد تقی» نام می‌گذارد، و بدینسان نام آیت‌الله بهجت مشخص می‌گردد.
 

دوران کودک


کربلایی محمود بهجت، پدر آیت‌الله بهجت از مردان مورد اعتماد شهر فومن بود و در ضمن اشتغال به کسب و کار، به رتق و فتق امور مردم می‌پرداخت و اسناد مهم و قباله‌ها به گواهی ایشان می‌رسید. وی اهل ادب و از ذوق سرشاری برخوردار بوده و مشتاقانه در مراثی اهل‌بیت علیهم‌السّلام به ویژه حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السّلام شعر می‌سرود، مرثیه‌های جانگدازی که اکنون پس از نیم قرن هنوز زبانزد مداحان آن سامان است. باری آیت‌الله بهجت در کودکی تحت تربیت پدری چنین که دلسوخته اهل‌بیت علیهم‌السّلام به ویژه سیدالشهداء علیه‌السّلام بود، و نیز با شرکت در مجالس حسینی و بهره‌مندی از انوار آن بار آمد. از همان کودکی از بازی‌های کودکانه پرهیز می‌کرد و آثار نبوغ و انوار ایمان در چهره‌اش نمایان بود، و عشق فوق العاده به کسب علم و دانش در رفتارش جلوه‌گر بود.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۸
زمان : 19:26
مقاله برگزیده  محمد بن حسن حر عاملی


مقاله برگزیده

 

محمد بن حسن حر عاملی

 


محمد بن حسن حرّعاملی، محدّث و فقیه نامور امامی قرن یازدهم و از عالمان مهاجر جبل‌عامل به ایران می‌باشد. وی به «صاحب وسائل» نیز مشهور است.
محدث بزرگ و فقیه دانشمند، صاحب تالیفات ارزشمند و گران‌بها، شیخ الاسلام و زعیم شیعه، معروف به شیخ حر عاملی، در خانواده‌ای مذهبی، اهل علم و علاقه‌مند به خاندان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به دنیا آمد.

منابع در شرح حال حرعاملی


بیشتر اطلاعات درباره زندگی او، براساس شرح‌حالی است که خود در کتابش، امل ‌الآمل ، آورده و نیز مطالبی که در شرح‌حال اقوام خود ذکر کرده و در دیگر منابع، با تفاوت‌های اندکی، تکرار شده است. در سلافة العصر، که بعد از امل‌الآمل کهن‌ترین منبع در شرح‌حال حرّعاملی است، بیشتر به جنبه‌های ادبی زندگی او توجه شده است.
 

ولادت


وی در شب جمعه ۸ رجب سال ۱۰۳۳ در روستای مَشْغَری/ مشغرة از مناطق مشهور و کهن در جبل‌عامل لبنان، به دنیا آمد.
 

خاندان


به ‌نوشته قمی نسب خاندان حرّعاملی به حرّ بن یزید ریاحی می‌رسد. امین گرچه دلیلی بر صحت این نسبت نیافته، به نقل از یکی از افراد خاندان حرّ، که معاصر امین بوده، نسب‌نامه‌ای را آورده، ولی در هیچ‌یک از آثار شیخ‌حرّ عاملی به چنین مطلبی اشاره نشده است. تعبیر محقق کرکی در اجازه به نیای اعلای شیخ‌حرّ عاملی، حسین‌ بن شمس‌الدین محمد حاکی از آن است که این شمس‌الدین ملقب به حرّ بوده است (الحرّ لقباً).
حرّعاملی در خانواده‌ای اهل علم و ادب و فقاهت بالید. نخستین فرد شناخته شده خاندان او، حسین ‌بن شمس‌الدین محمد حرّبن شمس‌الدین محمد بن مکی است که محقق کرکی در ۹۰۳ در دمشق به او اجازه روایت داد. بر این اساس، از سکونت حسین ‌بن شمس‌الدین و اجداد او در دمشق سخن گفته است. حرّعاملی از این نیای اعلای خود نامی نبرده و تنها از فرزند او، محمد بن حسین مشغری، یاد کرده است. احتمالا محمد بن حسین نخستین فرد از خاندان شیخ حرّ بوده، که به دلیل تغییر اوضاع سیاسی دمشق و منضم شدن شام به قلمرو عثمانی، پس از نبرد مَرْج دابِق در ۹۲۲، در مَشغَره سکونت گزیده است.
به نوشته مهاجر، محمد بن حسین نزد فقیهان جبل عامل تحصیل نکرد و تنها استاد وی پدرش بود. فرزندان او، محمد بن محمد و عبدالسلام و علی، در مشغره و جُبَع اقامت داشتند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : جمعه بیست و هفتم دی ۱۳۹۸
زمان : 9:58
مقاله برگزیده  ذوالقرنین


مقاله برگزیده

 

ذوالقرنین


یکی از شخصیتهای مطرح شده در داستانهای قرآنی،ذوالقرنین است.

Image result for ‫یکی از شخصیتهای مطرح شده در داستانهای قرآنی،ذوالقرنین است.‬‎365 × 500

جنبش سایبری 313

مفهوم ذوالقرنین


ذوالقرنین مرکب از دو كلمه است:
۱- "ذو" كه در لغت به معني صاحب است ( در حالت نصب آن «ذا» و در حالت جر «ذي»).
۲- "قرْن" كه در لغت به معنی جمع كردن می‌باشد، اقتران از همين ریشه اجتماع دو چيز يا چيزهاست،
تركيب "ذوالقرنين" معاني مختلفي دارد و يكي از معاني لغوی آن صاحب دو شاخ است و در اصطلاح نام شخصي مي‌باشد که نام او سه بار در قرآن آمده است، او یكي از ناشناخته ترين و بحث انگيزترين شخصيت های قصص قرآني مي‌باشد.

 

وجه تسميه


اولين اختلاف پيرامون "ذوالقرنین" وجه تسميه اوست، اقتضاي مباحث تاريخي و فقدان نصوص قطعي روايي در مسأله تسميه ذوالقرنین، باعث اين اختلاف شده است؛ (البته براي قرآن اسم افراد مهم نيست، بلکه مهم شخصيت و اعمال افراد است).
۱- او به شرق و غرب عالم رسيد كه عرب از آن تعبیر به قرني الشمس (دو شاخ آفتاب) مي‌كند.
۲- دو قرن زندگي يا حکومت او
۳- وجود برآمدگي مخصوص در دو طرف سر او
۴- تاج مخصوص او كه داراي دو شاخک بودهو...
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۸
زمان : 20:22
جمعی از نمازگزران مسجد علی ابن ابیطالب (ع) سر سلامتی به خانواده سرهنگ حاج عباس زلیخانی


جمعی از نمازگزران مسجد علی ابن ابیطالب (ع)
برای عرض تسلیت به خانواده  مرحوم سرهنگ حاج عباس زلیخانی  رفتند ضمن قرائت فاتحه  وزیات عاشورا  در منزل ان مرحوم خواندن

..من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق ..

مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏ (1)امام رضا (ع) مي‏فرمود: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس ...

مرحوم حاج عباس زلیخانی پس بازنشستگی با تشکیل  جمعی از دوستان خود سازمان مردم نهاد در تحکیم نطام خانواده
ازدواج پایدار تلاش  فراوان مشارکت داشتند
روحش شاد 22دی ماه 1398

 

 

 


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۸
زمان : 10:4
مقاله برگزیده   سیره حضرت فاطمه زهرا


مقاله برگزیده

 

سیره حضرت فاطمه زهرا


حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) دختر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و معصوم سوم، برترین زنان جهان است. در این نوشتار به مهم‌ترین وقایع دوران زندگی آن حضرت، و خصوصیات اخلاقی ایشان پرداخته شده است.
 

سال تولد


در سحرگاه روز جمعه بیستم جمادی‌الثانی پنجم بعثت در شهر مکه، دختری با نام فاطمه تولد یافت که از وی به عنوان برترین زنان جهان از آغاز خلقت تا پایان جهان یاد می‌شود. (تاریخ‌های غیر مشهور دیگری که سال تولد را به چند سال قبل از پنجم بعثت و حتی پیش از بعثت می‌رساند نیز آمده است.
 

ادامه دهنده نسل پیامبر


پدرش، حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، خاتم پیامبران و مادرش خدیجه(سلام‌الله‌علیهم) از زنان بزرگ مکه و از اشراف و تجار جزیرة‌العرب است که پس از ظهور اسلام اول زنی بود که به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ایمان آورد و ثروتش را در راه گسترش اسلام در اختیار ایشان گذارد. حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیهم)، دخترش را در حالی به دنیا آورد که زنان مکه به علت ازدواج وی با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) که جزء ثروتمندان به شمار نمی‌رفت، با وی قطع رابطه کردند و در زمان ولادت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) نیز وی را تنها گذاردند. مخالفان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) که با ابتر خواندن حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به علت نداشتن فرزند پسر و ادامه نیافتن نسل وی ایشان را استهزا می‌نمودند با تولد حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) و نزول سوره کوثر از سوی خداوند ابتر خوانده شدند و نسل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از این دختر ادامه یافت.
 

خلقت نوری حضرت


در ابعاد معنوی وجود حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) آمده است که خلقت نوری ایشان و سایر معصومین هزاران سال قبل از خلق دنیا، در حالی که در عرش به تسبیح خداوند مشغول بوده‌اند، است.سجده ملائکه بر آدم که در بزرگداشت خدا بود نیز به دلیل وجود این اشباح نورانی در صلب آدم بوده و کلماتی که خداوند بدان وسیله آدم و حوا را پس از رانده شدن از بهشت بخشید، اسمای پنج تن (حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، حضرت علی (علیه‌السّلام)، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) و حسنین (علیه‌السّلام) ) بوده است. از برکات وجودی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) این بود که در زمان حمل، با مادرش خدیجه انس داشته، با وی سخن می‌گفته است. در زمان ولادت نیز حضرت (حوا یا ساره همسرابراهیم (علیه‌السّلام)، آسیه همسر فرعون، کلثوم خواهر حضرت موسی (علیه‌السّلام) و مریم مادر حضرت عیسی (علیه‌السّلام) به اذن خداوند حضور داشته‌اند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/

 

 

 

 

مداحی محمود کریمی در سوگ سپهبد شهید سلیمانی

 

 

https://www.aparat.com/v/0JnAT


نویسنده : خادم
تاریخ : جمعه بیستم دی ۱۳۹۸
زمان : 15:11
مقاله برگزیده  قاسم سلیمانی


مقاله برگزیده

 

قاسم سلیمانی

soleymani
سردار سپهبد قاسم سلیمانی معروف به «حاج قاسم» فرمانده پیشین سپاه قدس، در اسفند ماه سال ۱۳۳۵ ش در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان چشم به جهان گشود. وی در دوران دفاع مقدس، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود. قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ ش از سوی فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد و پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، با حضور در این مناطق و سازماندهی نیرو‌های مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت.
بدون شک وی یکی از مهم‌ترین افراد دخیل در امنیت کشور ایران بودند که با استفاده از نیروی ایمان و شهامت، اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و راهبرد دفاع از مظلوم و آرمان آزادی فلسطین را در گستره‌ای جهانی و با اقتدار تمام دنبال می‌کردند. تبحر و زیرکی وی در اجرای تاکتیک‌های نظامی و خنثی کردن نقشه‌های دشمنان تا آنجا بود که لقب «ژنرال بی‌سایه» به وی داده بودند.
سرانجام سردار سلیمانی در سن ۶۳ سالگی، در بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در یک عملیات تروریستی توسط آمریکای جنایتکار به شهادت رسید و دعوت حق را لبیک گفت.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه شانزدهم دی ۱۳۹۸
زمان : 15:45
برنامه زنده با زندگی شبکه 2 سیما با مجمع خیرین سلامت
نویسنده : خادم
تاریخ : چهارشنبه یازدهم دی ۱۳۹۸
زمان : 19:44
مقاله برگزیده  حضرت زینب کبری (علیهاالسلام)


مقاله برگزیده

 

حضرت زینب کبری (علیهاالسلام)


حضرت صدّیقه صغری، زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) دختر ارشد علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در سال ۵ ه.ق در مدینه منوره به دنیا آمدند. در ۵ سالگی جد بزرگوارش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) و‌ اندکی بعد مادرش زهرای اطهر (سلام‌الله‌علیها) را از دست داد. پدرش وی را به عقد ازدواج برادرزاده‌اش عبدالله بن جعفر درآورد. با حرکت امام حسین (علیه‌السّلام) زینب (سلام‌الله‌علیها) نیز به همراه فرزندان، هم‌سفر برادر شد. ایشان همراه با خمسه طیّبه در مسائل سیاسی‌ـ‌اجتماعی شرکت فعّال داشت. خصوصا در نهضت حسینی و در ظهر عاشورا شاهد تلخ‌ترین صحنه‌ها و مصیبت‌ها بود. اما هرگز دم از گفتن حقایق و مظلومیت شهدای کربلا فرو نبست و افشاگر طاغوت‌های مستبد عصر خود بود و سرانجام بعد از تحمل مصائب کربلا و رنج‌های اسارت، در سال ۶۲ ه.ق و در ۵۷ سالگی در دمشق چشم از جهان فروبست.
 

مقدمه


حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، عقیله بنی‌هاشم، دانشمند بدون معلم، متفکر بدون استاد، دختر ارجمند علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) و فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و همسر عبدالله بن جعفر از بانوان با فضیلت و قهرمان کربلاست. وی بود که پس از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام)، سرپرستی اسرای کربلا را به عهده گرفت و از امام زین العابدین (علیه‌السّلام)، که به شدت بیمار بود، مراقبت کرد و ضمنا با خطبه‌های آتشین خود در کوفه و شام، یزید و یزیدیان را رسوا نموده و پیام امام حسین (علیه‌السّلام)، را به مردمان آن زمان رسانید.
تاریخ، پس از حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) بانویی بزرگ‌تر، باشخصیت‌تر، راسخ‌تر، و با ایمان‌تر از زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) به خود ندیده است. او به همراه اهل بیت پیامبر، با تکیه بر سلاح صبر، استقامت و تسلیم به قضای خداوند، مصیبت‌های سختی را تحمل کرده است که کوه را از جای برمی‌کند! دختر امیرمؤمنان در راه حفظ اسلام و اصول و قوانین این آیین آسمانی، به مبارزه با ظلم و استبداد برخاست و در این راه مصیبت‌های فراوان و سنگینی را بر جان خرید و در نتیجه بدان مقام رسید که در راه نبرد با ستم و استقرار عدالت بر روی زمین، به الگوی بی‌همتای زنان و مردان تمام قرون و اعصار مبدل گشت.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : چهارشنبه یازدهم دی ۱۳۹۸
زمان : 14:41
مقاله برگزیده  الاستبصار فیمااختلف من الاخبار (کتاب)


 

 

مقاله برگزیده

 

الاستبصار فیمااختلف من الاخبار (کتاب)


اَلاِْسْتِبْصار، عنوان مجموعه ای در حدیث از ابوجعفر محمد بن حسن طوسی (د ۴۶۰ق /۱۰۶۸م) معروف به شیخ الطائفه، چهارمین کتاب از کتب اربعه امامیه می‌باشد. نام کامل کتاب «الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار» است که به روشنی بیانگر محتوای آن است.
 

محتوا


شیخ طوسی در این کتاب کلیه روایاتی را که در مباحث گوناگون فقهی وارد شده و نیز روایاتی را که برخلاف آن ها آمده، جمع کرده است.
طبقه بندی کتاب الاستبصار براساس تقسیم مؤلف در ۳ جزء بوده است که دو جزء نخست آن (بخش اول و دوم) به مباحث عبادات (به جز جهاد ) و جزء اخیر (بخش سوم) به دیگر ابواب فقهی مانند عقود، ایقاعات، احکام تا حدود و دیات اختصاص داده شده است.
شیخ طوسی تعداد احادیث کتاب استبصار را خود مشخص کرده تا کم و زیاد نشوند. برپایه آماری که مؤلف خود از احادیث یاد شده در الاستبصار به دست داده، شمار آن‌ها ۵۱۱، ۵ است، حال آن‌که در چاپ تحقیقی از کتاب الاستبصار، شماره احادیث به ۵۵۸، ۵ حدیث بالغ شده است و چنین اختلافی در شماره می‌تواند به شیوه شمارش درمورد پاره ای از احادیث خاص مربوط گردد.
از نظر اسنادهای احادیث، وی در آغاز بر آن بود که احادیث را با اسانید آن‌ها ضبط نماید و تا اندازه ای در دو جزء نخستین این شیوه را رعایت کرده است، اما در جزء اخیر، اسانید را به اختصار آورده، و به سبک کتاب تهذیب الاحکام خود و پیش تر از آن سبک ابن بابویه در فقیه ، اسانید خود به اصول روایی را در پایان اثر آورده است.
مؤلف معمولاً در هر باب احادیث مورد پذیرش خود را پیش تر آورده، و سپس به ذکر احادیث مقابل آن‌ها پرداخته، و آنگاه وجه «جمع» و برقراری الفت بین مدلول آن‌ها را در حد امکان تبیین کرده است.
 

هدف از تألیف


برخی از علما و شاگردان شیخ از ایشان درخواست کردند تا کتابی بنویسد که در آن روایات متعارض و مخالف را جمع آوری کند و به بررسی آن‌ها بپردازد و روایات صحیح و غیر صحیح را مشخص نماید.
شیخ طوسی در این کتاب ابتدا روایاتی را که معتبر و صحیح می داند، آورده و سپس به روایات مخالف اشاره کرده و سعی داشته که روایتی را از قلم نیندازد، پس از آن نیز به جمع میان روایات و بررسی آن ها پرداخته است.
شیخ طوسی در بیان انگیزه تألیف، در مقدمه چنین آورده است :
پس از تألیف مجموعه مفصل تهذیب الاحکام ، از او خواسته شد تا مجموعه ای مختصرتر تهیه کند که تنها احادیث «مختلف» (ناهمخوان) در آن مقایسه شده باشند. وی نیز در پی این درخواست برآن شد تا اثری پدید آورد که محل رجوع دانشوران و در عین حال راهنمای مناسبی برای مبتدیان باشد. از این رو به تألیف الاستبصار همت گماشت.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : دوشنبه نهم دی ۱۳۹۸
زمان : 13:26
مقاله برگزیده   تحریم تنباکو


مقاله برگزیده

 

تحریم تنباکو


تنباکو، نهضت، عنوان جنبش سراسری مردم ایران به رهبری علمای دینی برای مخالفت با قرارداد واگذاری امتیاز انحصار بازرگانی توتون و تنباکو به یک شرکت انگلیسی، که آن را به قیام و نهضت تنباکوی ایران نام‌گذاری کرده‌اند.
 

استعمار ایران


در سدۀ ۱۳ق/۱۹م، ایران صحنۀ رقابت‌های سیاسی و اقتصادی میان دو دولت روسیه تزاری و بریتانیا بود. هر یک از دو دولت نیرومند می‌کوشیدند با گرفتن امتیازها و انحصارهای گوناگون نفوذ خود را در ایران گسترش دهند از جملۀ این امتیازات، انحصار بازرگانی توتون و تنباکو بود که به عرصه‌ای برای ابراز نارضایی عمومی از دستگاه حکومت، و مخالفت اصولی علمای دینی با نفوذ بیگانگان تبدیل شد. کشت توتون و تنباکو و استعمال دخانیات در ایران از دوران شاه عباس صفوی آغاز شد. و کم‌کم به حدی رواج یافت که در زمان قاجار کالایی پرمصرف محسوب می‌شد. آنتوان کتابچی و محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه اولین کسانی بودند که برای ایجاد محل درآمدی جدید برای دولت به فکر استفاده از انحصار دخانیات افتادند. در ۱۳۰۳ق، اعتمادالسلطنه آیین‌نامه‌ای در ۹ ماده برای تنظیم تجارت توتون و تنباکو تنظیم و پیشنهاد کرد. و اظهار داشت که دولت در برابر تعهداتش به خارجیان، دارندگان امتیاز راه آهن، بانک و جز آنها به جای «معادن و سایر سرچشمه‌های تمول حالیه» از «انحصار تنباکو که دخل هوایی است» استفاده کند. اعتمادالسلطنه سال بعد نیز آیین‌نامۀ مفصلی برای تجارت توتون و تنباکو تنظیم کرد، اما به سبب بی‌میلی صدراعظم امین‌السلطان و مخالفت علمای دینی که آن را شرعی نمی‌دانستند، به اجرا درنیامد.
در دوران قـاجـار و کـمـی پـیـش از آن محور عمده حل و فصل مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقـتصادی رژیم حاکم را، سیاست موازنه منفی و مثبت جلب رضایت دو ابرقدرت روس و انگلیس از طـریـق اعـطـای امـتـیازات و منافع مختلف به آنها تشکیل می‌داده است، تا جائی‌که به عنوان شـیـوه‌ای سهل الوصول برای حفظ و بقای شاه و در برابر تکاثرطلبی استعمارگران بین المللی به کـار گـرفـتـه مـی‌شد در آن زمان، دو دولت روس و انگلیس نقش تعیین‌کننده را در دربار شاه داشـتـند که خود به دلیل فقدان پایگاه مردمی دربار بود بینش سیاسی و فرهنگی مردم در سطح نـازلی قرار داشت و از وسایل ارتباطی آن روزگار مانند روزنامه‌ها به نحو قابل توجهی برخوردار نـبـودنـد و غالبا در اثر تبلیغات انحرافی رژیم شاه، تصور می‌کردند که دیگر شاهان جهان تابع شاه ایران هستند! مدتی پیش از انعقاد قرارداد امتیاز تنباکو عهدنامه رویتر در تاریخ جمادی الاولی ۱۲۸۹ هـ ق (۱۸۷۲ م) بـا بـارون ژولیوس دورویترانگلیسی که رشوه‌های کلان به شاه و صدر اعـظـم وی مشیر‌الدوله سپهسالار پرداخته بود، صورت گرفت در وصف ننگین بودن این عـهـدنـامه همین بس که به اعطای سند مالکیت ایران معروف گشت و لرد کرزن، آن را بخشش از طرف ایران خواند شاه و سپهسالار پس از این بخشش و با پولی که به عنوان رشوه از رویتر گرفتند در سال ۱۲۹۰ ه ق از طریق روسیه به فرنگ رفتند ولی در پایتخت روسیه بااعتراض شـدیـد دولـت تـزاری نـسبت به این عهدنامه روبرو شدند که دنباله این سفر به اعطای امتیازات دیگری به روسیه منجر شد.
 

قرارداد رژی


در سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا (۱۳۰۷ق/۱۸۹۰م) با وساطت سرهنری درامند۱ ولف، (Drummond.۱) وزیر مختار انگلستان در ایران، مذاکراتی میان شاه و امین‌السلطان با ماژور جرالد تالبوت دربارۀ امتیاز تجارت توتون و تنباکو صورت گرفت. ظاهراً تالبوت دربارۀ منافع تجارت توتون و تنباکو در ایران اطلاعاتی از اعتمادالسلطنه کسب کرده بود. باید گفت که در این دوره افزایش تولید و صادرات توتون و تنباکو در ایران توجه خارجیان را به خود جلب کرده بود. پس از بازگشت ناصرالدین شاه به ایران، تالبوت به تهران آمد و با پرداخت ۲۵ هزار لیره به ناصرالدین شاه در ۲۸ رجب ۱۳۰۷ق/۲۰ مارس ۱۸۹۰م قراردادی در ۱۵ فصل به امضای او رساند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : شنبه هفتم دی ۱۳۹۸
زمان : 18:42
مقاله برزگیده     سید محمد آقانجغی قوچانی


 

 

مقاله برگزیده

 

سیدمحمدحسن آقانجفی قوچانی


آقا نَجَفیِ قوچانی، سیدمحمد حسن‌ بن سیدمحمد نجفی (۱۲۹۵-۱۳۶۳ق/۱۸۷۸-۱۹۴۴م)، فقیه، حکیم و ادیب می‌باشد.
 

ولادت


آقانجفی در روستای خسرویه از توابع قوچان به دنیا آمد.
 

پدر


پدرش سیدمحمد که در خسرویه به کشاورزی اشتغال داشت به تحصیل فرزندش رغبت بسیار نشان می‌داد.
 

شروع تحصیلات


چون او را به مکتب سپرد، کتاب‌های فارسی مرسوم و جزواتی از قرآن مجید و مقداری ترسّل و نصاب و حساب جُمَل و اعداد هندسی را خواند، ولی تمایلی به ادامه تحصیل نشان نداد.
گرچه پدرش اهل علم نبود، اصرار داشت فرزندش برای ادامه تحصیل به مکتب برود.
 

← تحصیل در مشهد


در ۱۳ سالگی از خسرویه به شهر قوچان رفت و پس از ۳ سال تحصیل، پیاده از راه سبزوار و نیشابور، به مشهد رفت و در مدرسه «دو درب» ادبیات و سطح را تا قوانین فراگرفت.
ادامه

 

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : چهارشنبه چهارم دی ۱۳۹۸
زمان : 9:42
مقاله برگزیده   موسی مبرقع


مقاله برگزیده

 

موسی مبرقع


‌حضرت امام جواد (علیه‌السّلام) هشت فرزند داشت که چهار تن از آن‌ها پسر و چهار تن دیگر دختر بوده‌اند؛ دومین فرزند ایشان بعد از حضرت امام علی النقی (علیه‌السّلام)، ابو احمد «موسی» نام دارد.
 

زندگی‌نامه


ابو احمد از مادر پاکی که‌ ام ولده بوده در سال ۲۱۴ هجری قمری متولد شد، نام این بانوی گرامی سمانه مغربیه بود که مادر امام دهم نیز می‌باشد. ایشان در زمان شهادت پدر بزرگوارش حدود پنج سال داشت.
تا زمانی که در مدینه بود سرپرستی اولاد حضرت جواد (علیه‌السّلام) را بر عهده داشت و اموال آن بزرگوار را سرپرستی می‌نمود و موقوفات و صدقات پدرش را به اهلش می‌رسانید.
 

احضار به بغداد


در سال ۲۴۴ هجری، متوکل عباسی خلیفه وقت، به علت وحشت از موقعیت ایشان او را از مدینه به بغداد احضار کرد و او را در سامراء قرار داد تا مثل برادر بزرگوارش تحت نظر باشد؛ ایشان تا مرگ متوکل سال ۲۴۷ تحت نظارت بود
 

ورود به قم


و ظاهرا از سال ۲۴۷ تا ورودش به قم در سال ۲۵۶ هجری، در کوفه می‌زیسته است. موسی مبرقع جد سادات رضویه است و سلسه اولاد وی تاکنون باقی است و بسیاری از سادات، به وی منتهی می‌شوند. او اول نفر از سادات رضوی است که از کوفه به قم وارد شد.
سال ورود ایشان به قم را ۲۵۶ هجری ذکر نموده‌اند. در ابتداء ایشان دائما روی صورت خود برقع (روپوش) می‌انداختند تا چهره ایشان شناخته نشود و به همین جهت بزرگان عرب قم در ابتدا ایشان را نشناختند و به او نامه نوشتند که باید از قم برود.
برخی نیز نوشته‌اند که چون موسی شمایل بسیار زیبایی داشت، برای اینکه مردم در کوچه به وی نگاه نکنند، برقعی روی صورت می‌انداخت، از اینرو به موسی مبرقع معروف شد.
او به کاشان رفت و مورد تکریم بزرگان آن شهر واقع شد و برای او مقرری سالانه یک هزار مثقال طلا معین کردند، لیکن پس از آن رؤسای عرب اهل قم پشیمان شدند. نزد او رفته از او عذر خواهی کردند و او را مجددا با احترام به قم آوردند. روزگار او در قم بسیار خوب شد، مزارعی خرید و کشاورزی کرد. خواهران وی نیز به نزد او آمدند و همگی در قم وفات یافتند.
ادامه

http://wikifeqh.ir/


نویسنده : خادم
تاریخ : یکشنبه یکم دی ۱۳۹۸
زمان : 9:17


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.